english version

over wifac  |  service  |  contact  |  nieuwsbrief  |  vacatures

“Goede folder is ingewikkelder dan tv-programma”

Nieuws per afdeling

“Goede folder is ingewikkelder dan tv-programma”

Jacqueline Lifmann voelt zich soms nog een vreemde eend in de grafische bijt. Sinds 1990 hield zij zich voor uiteenlopende televisieproductiebedrijven bezig met 'branded content'. Samen met grote adverteerders ontwikkelde ze programma's waar mensen graag naar kijken en die tegelijkertijd op een subtiele manier de boodschap van de adverteerder over het voetlicht brachten. De laatste jaren spelen Internet en social media een steeds belangrijker rol bij deze vorm van entertainment. Dynamisch, nooit saai en succesvol. Toch maakte ze - na een tijdje als zelfstandig adviseur actief te zijn geweest - twee jaar geleden de overstap naar Adfomedia. 

Brede stroom
Jacqueline: "Adfomedia is meer dan alleen onze drukkerij. Zo hebben we ook communicatie en ontwerp in eigen huis. Mijn eerste taak als account director was het verbreden van het klantenpakket. Omdat ik ook in de retail actief ben geweest, was het logisch dat ik bij die bedrijven over de vloer kwam. Retailers hebben behoefte aan een brede stroom uiteenlopende vormen van communicatie. Denk aan folders, brochures, advertenties, schapkaarten. Bij een folder is de hele bedrijfsvoering van een retailer ingeschakeld. Niet alleen de marketing en communicatie-afdeling: category management, logistiek en directie is direct betrokken. Een folder doorloopt vele fases in het bedrijf totdat het uiteindelijk bij Adfomedia komt voor de creatieve uitwerking.

De doorlooptijd bedraagt circa drie weken, waarbij het meeste werk in de laatste week valt. Daar komt bij dat aanbiedingen op het laatste moment kunnen wisselen. Als je bedenkt dat je met verschillende type vestigingen door het hele land te maken hebt, dan weet je dat wij elke week een lastige wedstrijd spelen. Het maken van een folder is ingewikkelder dan het produceren van een televisieprogramma." 

Cultuuromslag
Adfomedia lost elke week alle problemen op voor de klant. "Uiteraard doen we dat", zegt Jacqueline, "maar het is tijd voor een cultuuromslag. Je moet niet geven wat een klant vraagt, maar wat hij nodig heeft. Daarom besloten we de workflow onder de loep te nemen." 

Het grafisch bedrijf kende Wifac al, maar dat daar ook specialisten rondlopen die advies en ondersteuning bieden bij het stroomlijnen van de complexe workflow tussen retailer en bureau was voor Jacqueline nieuw. 

"We zochten naar een partner die begrijpt waar we mee bezig zijn en waar we naar toe willen. Dat betekent de huidige situatie helder analyseren, met adviezen komen en voorstellen doen voor de technische oplossingen die er liggen." 

Dichter op de markt
Wifac dacht intensief met Adfomedia na over mogelijke oplossingen. "Je gaat door een ingewikkeld proces. Uiteindelijk kozen we ervoor om in eigen huis te starten met workflowsoftware van Sabern. Een betaalbaar en schaalbaar systeem waar onder andere onze opmaak en beeldbank gemakkelijk ingehangen kan worden. Daar draaien we proef mee. Uiteraard houden we onze klanten op de hoogte van de vorderingen. Nadat de proeffase is afgerond, gaan we hen laten zien wat er mogelijk is. Ons doel is een beheersbaar proces met kortere doorlooptijden en minder ruis. Het voordeel voor onze opdrachtgevers is dat zij nog dichter op de markt kunnen zitten." 

De papieren folder is een ijzersterk medium met een uitstekende verhouding tussen prijs en prestatie. "De papieren folder blijft, maar we zoeken verder naar een juiste balans tussen off- en online. Wat zou de kracht van een e- magazine kunnen zijn? Kunnen we iets met tablets. Wat zijn de mogelijkheden van app's in de retail? Ook hier zijn we met Wifac over in gesprek." 

Sterk in retail
Ko Eusman stond ruim dertig jaar geleden aan de wieg van Adfomedia in Duiven. Het reclamebureau ontwierp campagnes, themaconcepten en point-of-sale materiaal met een accent op de retailmarkt. In 2000 nam de huidige eigenaar Marc Eusman het bedrijf over. Hij verbreedde de basis onder de onderneming met een grafisch bedrijf. Adfomedia, de creatieve smaakmakers, rust nu op drie poten: communicatie, ontwerp en de drukkerij. Bij het bedrijf werken circa twintig mensen. 

Samen met specialisten
Wifac werkt samen met specialisten op het gebied van databasepublishing via uiteenlopende kanalen op papier en apparaten. Een centrale database zorgt er daarbij voor dat de gegevens correct en actueel zijn. Eén van de partners is Sabern publishing software solutions. Voor toepassingen in de retailmarkt valt te denken aan:

  • de opmaak van folders via een semi-automatisch proces;
  • de opmaak van point-of-sale materiaal en winkelreclame;
  • de opmaak en drukken van marketingmateriaal;
  • de productie van schapkaarten met variabele dataprinting;
  • het maken van advertenties met productinformatie.

Hierbij wordt rekening gehouden met huisstijlbewaking, vestigingsplaatsen, de keuze van verschillende producten voor verschillende winkels en het optimaliseren van het proces door eenduidig gegevensbeheer.

...Ik had al langer een machine in mijn hoofd waarmee ik geautomatiseerd en extreem gedetailleerd wilde stansen. Liefst met korte insteltijden, digitaal aangestuurd en een modulaire opbouw. ...
Robert Brekelmans
Piant stanztechniek
...Als je slim en ergonomisch verantwoord wilt produceren dan is de Palamides een uitkomst...
Remco Reinink
Zalsman Zwolle
Rubberdoeken, perschemie, inkt, offsetplaten, etc., etc.
Meer info
Bezoek ons op Graficus Vakdag 2015
Meer info
Exclusieve vertegenwoordiging Theisen & Bonitz
Meer info
Overname Stijger Halenbeek
Meer informatie
Wifac
“Goede folder is ingewikkelder dan tv-programma”

Jacqueline Lifmann voelt zich soms nog een vreemde eend in de grafische bijt. Sinds 1990 hield zij zich voor uiteenlopende televisieproductiebedrijven bezig met 'branded content'. Samen met grote adverteerders ontwikkelde ze programma's waar mensen graag naar kijken en die tegelijkertijd op een subtiele manier de boodschap van de adverteerder over het voetlicht brachten. De laatste jaren spelen Internet en social media een steeds belangrijker rol bij deze vorm van entertainment. Dynamisch, nooit saai en succesvol. Toch maakte ze - na een tijdje als zelfstandig adviseur actief te zijn geweest - twee jaar geleden de overstap naar Adfomedia. 

Brede stroom
Jacqueline: "Adfomedia is meer dan alleen onze drukkerij. Zo hebben we ook communicatie en ontwerp in eigen huis. Mijn eerste taak als account director was het verbreden van het klantenpakket. Omdat ik ook in de retail actief ben geweest, was het logisch dat ik bij die bedrijven over de vloer kwam. Retailers hebben behoefte aan een brede stroom uiteenlopende vormen van communicatie. Denk aan folders, brochures, advertenties, schapkaarten. Bij een folder is de hele bedrijfsvoering van een retailer ingeschakeld. Niet alleen de marketing en communicatie-afdeling: category management, logistiek en directie is direct betrokken. Een folder doorloopt vele fases in het bedrijf totdat het uiteindelijk bij Adfomedia komt voor de creatieve uitwerking.

De doorlooptijd bedraagt circa drie weken, waarbij het meeste werk in de laatste week valt. Daar komt bij dat aanbiedingen op het laatste moment kunnen wisselen. Als je bedenkt dat je met verschillende type vestigingen door het hele land te maken hebt, dan weet je dat wij elke week een lastige wedstrijd spelen. Het maken van een folder is ingewikkelder dan het produceren van een televisieprogramma." 

Cultuuromslag
Adfomedia lost elke week alle problemen op voor de klant. "Uiteraard doen we dat", zegt Jacqueline, "maar het is tijd voor een cultuuromslag. Je moet niet geven wat een klant vraagt, maar wat hij nodig heeft. Daarom besloten we de workflow onder de loep te nemen." 

Het grafisch bedrijf kende Wifac al, maar dat daar ook specialisten rondlopen die advies en ondersteuning bieden bij het stroomlijnen van de complexe workflow tussen retailer en bureau was voor Jacqueline nieuw. 

"We zochten naar een partner die begrijpt waar we mee bezig zijn en waar we naar toe willen. Dat betekent de huidige situatie helder analyseren, met adviezen komen en voorstellen doen voor de technische oplossingen die er liggen." 

Dichter op de markt
Wifac dacht intensief met Adfomedia na over mogelijke oplossingen. "Je gaat door een ingewikkeld proces. Uiteindelijk kozen we ervoor om in eigen huis te starten met workflowsoftware van Sabern. Een betaalbaar en schaalbaar systeem waar onder andere onze opmaak en beeldbank gemakkelijk ingehangen kan worden. Daar draaien we proef mee. Uiteraard houden we onze klanten op de hoogte van de vorderingen. Nadat de proeffase is afgerond, gaan we hen laten zien wat er mogelijk is. Ons doel is een beheersbaar proces met kortere doorlooptijden en minder ruis. Het voordeel voor onze opdrachtgevers is dat zij nog dichter op de markt kunnen zitten." 

De papieren folder is een ijzersterk medium met een uitstekende verhouding tussen prijs en prestatie. "De papieren folder blijft, maar we zoeken verder naar een juiste balans tussen off- en online. Wat zou de kracht van een e- magazine kunnen zijn? Kunnen we iets met tablets. Wat zijn de mogelijkheden van app's in de retail? Ook hier zijn we met Wifac over in gesprek." 

Sterk in retail
Ko Eusman stond ruim dertig jaar geleden aan de wieg van Adfomedia in Duiven. Het reclamebureau ontwierp campagnes, themaconcepten en point-of-sale materiaal met een accent op de retailmarkt. In 2000 nam de huidige eigenaar Marc Eusman het bedrijf over. Hij verbreedde de basis onder de onderneming met een grafisch bedrijf. Adfomedia, de creatieve smaakmakers, rust nu op drie poten: communicatie, ontwerp en de drukkerij. Bij het bedrijf werken circa twintig mensen. 

Samen met specialisten
Wifac werkt samen met specialisten op het gebied van databasepublishing via uiteenlopende kanalen op papier en apparaten. Een centrale database zorgt er daarbij voor dat de gegevens correct en actueel zijn. Eén van de partners is Sabern publishing software solutions. Voor toepassingen in de retailmarkt valt te denken aan:

Hierbij wordt rekening gehouden met huisstijlbewaking, vestigingsplaatsen, de keuze van verschillende producten voor verschillende winkels en het optimaliseren van het proces door eenduidig gegevensbeheer.